تخصصی قهوه

قهوه تخصصی برای افراد مختلف در سرتاسر جهان چه معنایی دارد؟

قهوه تخصصی برای افراد مختلف در سرتاسر جهان چه معنایی دارد؟

در سال‌های اخیر، ما به وضوح مشاهده کرده‌ایم که قهوه تخصصی روز به روز محبوبیت بیشتری در سراسر جهان پیدا می‌کند. در حالی که ایالات متحده و اروپا دو تا از بزرگترین بازارها هستند، مصرف قهوه تخصصی، همزمان در  آسیا و اقیانوسیه نیز  به طور قابل توجهی در حال افزایش است. علاوه بر این، رشد بازار مداومی در آمریکای لاتین و آفریقا نیز وجود دارد.

به طور عینی، ما “قهوه تخصصی” را با امتیاز 80 یا بالاتر در مقیاس 100 امتیازی انجمن قهوه تخصصی تعریف می کنیم. در کنار کیفیت، تعدادی از مشخصه‌های کلی‌تر قهوه تخصصی مانند پایداری، قابلیت ردیابی، شفافیت وجود دارد.

اما با توجه به اینکه مصرف در سراسر جهان در حال افزایش است، عاقلانه  است که فرض کنیم تعریف قهوه تخصصی در حال تغییر است. اکنون تحت تأثیر بسیاری از عوامل مختلف اجتماعی و فرهنگی، متخصصان صنعت و مصرف کنندگان به طور یکسان شروع به توسعه روابط شخصی خود با قهوه تخصصی کرده اند.

دسترسی به لاین های متنوع قهوه تخصصی ردپیل:

https://redpillroastery.com/product-category/eye-of-the-fly-coffee-collection/

برای اینکه بفهمم قهوه تخصصی برای افراد مختلف در سراسر جهان چه معنایی دارد، با سه متخصص این صنعت صحبت کرده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر  در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

قهوه تخصصی

کجا قهوه تخصصی علاقه مندان بیشتری دارد؟

علیرغم سهم بازار کمتر آن، غیرقابل انکار است که بخش قهوه تخصصی جهانی در حال رشد است. اما آشکارترین رشد در ایالات متحده، اروپا و آسیا و اقیانوسیه قابل مشاهده است.

بیایید ابتدا به ایالات متحده نگاه کنیم. در سال 2022، تحقیقات انجمن ملی قهوه نشان داد که مصرف داخلی قهوه به بالاترین حد خود در 20 سال گذشته رسیده است. در همان زمان، 43 درصد از مصرف کنندگان مورد بررسی گزارش کردند که در روز گذشته یک نوشیدنی قهوه تخصصی نوشیدند. این نشان دهنده افزایش 20 درصدی در  ژانویه 2021 است.

علاوه بر این، برخی ارقام پیش‌بینی می‌کنند که بازار قهوه تخصصی  آمریکای شمالی تا سال 2030 سالانه 20 درصد رشد خواهد کرد. این امر آن را به سریع‌ترین بازار در حال رشد در جهان تبدیل خواهد کرد.

بر اساس تحقیقات و بازار، بخش قهوه تخصصی آسیا-اقیانوسیه از هم اکنون تا سال 2030 نرخ رشد سالانه 15.3 درصدی را تجربه خواهد کرد. آژانس تحقیقاتی همچنین دریافت که حق بیمه عامل مهمی برای این رشد است.

در این میان اروپا یکی از مهم ترین بازارهای مصرفی جهان است. این قاره در حال حاضر با حدود 46.2 درصد بیشترین سهم را از بازار جهانی قهوه تخصصی دارد. انتظار می رود رشد بازار آن نیز طی سه سال آینده 9 درصد افزایش یابد.

بررسی مصرف کنندگان قهوه تخصصی در هر منطقه

اگرچه این یکی از مهم ترین بازارها است، با توجه به وجود ده ها کشور فرهنگی متفاوت در اروپا، تعمیم محبوبیت قهوه تخصصی در این منطقه فوق العاده دشوار است.

به عنوان مثال، اسکاندیناوی یک پیشگام جهانی در فرهنگ قهوه تخصصی است. به لطف متخصصان پیشرو در صنعت در کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئد و فنلاند در اواخر دهه 1990 و اوایل دهه 2000، قهوه  لایت روست تک خاستگاه  در کشورهای بیشتری در سراسر جهان رایج شده است.

علاوه بر این، سال به سال، کشورهای شمال اروپا اغلب در صدر  فهرست‌های بالاترین مصرف سرانه قهوه هستند. البته  با تخمینی بیش از 80  روستری   در کشوری با  جمعیت 5.4 میلیون نفر،  بدیهی است که قهوه تخصصی بخشی از فرهنگ نروژی است.

جوآن بری، رئیس تدارکات تاجر قهوه‌ی ویژه سبز Tropiq در اسلو، نروژ است.

او می‌گوید: «فکر می‌کنم مکان‌های کمی در جهان وجود دارد که مانند نروژی‌ها قهوه می‌نوشند. البته، نروژی‌ها قهوه را به روش‌های مختلف می‌نوشند، اما اکثریت آنها قهوه را در خانه تهیه می‌کنند.

مقاله ردپیل در خصوص دم آوری قهوه تخصصی

قهوه دمی چیست؟: راهنمای جامع برای علاقه‌مندان به قهوه

 https://redpillroastery.com/%D9%82%D9%87%D9%88%D9%87-%D8%AF%D9%85%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%82%D9%87

او می افزاید: “در هر نوع رویداد خانوادگی یا اجتماعی، نروژی ها همیشه قهوه دم کرده سرو می کنند – و مردم آن را سیاه می نوشند.” در نروژ، نوشیدن قهوه سیاه بسیار عادی است، به این معنی که می توانید ویژگی های ذاتی قهوه را بیشتر بچشید.

در کشورهای تولید کننده چطور؟

در بیشتر موارد، در مقایسه با کشورهای مصرف کننده، مصرف قهوه تخصصی در کشورهای تولیدکننده به طور کلی کمتر است. این نتیجه ساختار تاریخی تجارت جهانی قهوه و همچنین این واقعیت است که بیشتر بازاریابی در کشورهای مصرف کننده انجام می شود.

با این حال، در سال های اخیر، مصرف داخلی قهوه در تعدادی از کشورهای تولیدکننده کلیدی در حال رشد بوده است. برخی از نمونه ها عبارتند از:

بین سال‌های 2016 تا 2018، سهم بازار قهوه تخصصی برزیل از 6 درصد به 12 درصد افزایش یافت. مطمئناً این میزان در سال‌های پس از آن افزایش یافته است، به‌ویژه پس از قهرمانی بورام ام در قهرمانی باریستای جهانی در سال 2023.

در سال 2018، ارزش تخمینی بازار قهوه تخصصی کلمبیا حدود 1.52 میلیارد دلار آمریکا بود. این نیز احتمالاً در پنج سال گذشته افزایش یافته است – از جمله پس از اینکه دیگو کامپوس اولین باریستا قهرمان کلمبیا در سال 2021 شد.

طبق گزارش سازمان بین المللی قهوه، مصرف داخلی در اوگاندا بین سال های 2018 تا 2021 2.4 درصد افزایش یافته است.

با افزایش آهسته اما پیوسته نمایندگی باریستاهای آفریقایی در مسابقات قهوه، مصرف قهوه تخصصی احتمالاً در اوگاندا و سایر کشورهای تولید کننده برجسته افزایش می یابد.

پاتریک اومالی بنیانگذار آکادمی بین المللی باریستا و قهوه در ایالات متحده است. او در طول سفرهای خود به آمریکای لاتین در طول سال ها توضیح می دهد که متوجه شده است که فرهنگ قهوه تخصصی در این منطقه رواج بیشتری یافته است.

او به من می‌گوید: «اکنون، اگر به کشورهایی مانند هندوراس، کلمبیا، برزیل، مکزیک بروید، کافی‌شاپ‌های تخصصی گران‌قیمت بیشتری پیدا خواهید کرد.

او توضیح می‌دهد که چگونه  برشته کاران، شیوه‌های خرید خود را تغییر می‌دهند تا با افزایش تقاضا برای قهوه تخصصی سازگار شوند.

او می‌گوید: «پیش از این، تمام قهوه‌هایی که بالاترین امتیاز  را در مکزیک کشت می‌کردند برای صادرات در نظر گرفته می‌شدند. اما اکنون، قهوه های محلی بیشتری در داخل خریداری می شوند.

استانداردهای صنعت قهوه تخصصی

استانداردهای صنعت در مقابل تفاوت های فرهنگی

صنعت قهوه تخصصی اغلب با معیارهای تعیین شده توسط کشورهایی مانند نروژ، ژاپن، دانمارک، استرالیا، کره جنوبی و نیوزلند تعریف می شود. با این حال، با محبوبیت بیشتر قهوه تخصصی در سراسر جهان، واضح است که تعاریف می توانند با توجه به جایی که هستید تغییر کنند.

به عنوان مثال، در آمریکای شمالی و برخی از کشورهای آسیایی، برخی از مصرف کنندگان پروفایل های  مدیوم رست را ترجیح می دهند.

جوآن می‌گوید: «بعضی از مردم طعم سنتی «قوی» قهوه را می‌خواهند، زیرا این همان چیزی است که به آن عادت کرده‌اند.

به عنوان یکی از ده کشور بزرگ واردکننده در جهان، برشته کنندگان  در ژاپن تمایل دارند رست کمی تیره تری داشته باشند . کافی شاپ های سنتی ژاپنی (یا kissatens) نیز  قهوه های  دمی  را به اسپرسو ترجیح می دهند.

پاتریک به من می گوید: «کافی شاپ های تخصصی زیادی در  ایالات متحده وجود دارند. اما بسیاری از مردم همچنان شیر  و شیرین کننده ها را در قهوه های خود اضافه می کنند.

در نهایت، این بدان معناست که در حالی که استراتژی‌های بازاریابی قهوه تخصصی و برندینگ تا حد زیادی در سراسر جهان یکسان هستند، تفاوت‌های فرهنگی همچنان بر رفتار مصرف‌کننده تأثیر می‌گذارد.

 

کاوش در فرهنگ قهوه در ایران

https://redpillroastery.com/exploring-coffee-culture-in-iran/

با این حال، استانداردها و پروتکل های SCA نیز بر نحوه تعریف قهوه تخصصی تأثیر می گذارد. این فرآیندها که در اوایل سال جاری برای  کاپینگ قهوه  به روز شده اند، برای درجه بندی و ارزیابی کیفیت قهوه سبز استفاده می شوند.

جوآن توضیح می دهد: «امتیاز هدف برای بخش قهوه تخصصی ضروری و مهم است. “این کمک می کند تا کیفیت را هم به بو داده ها و تولید کنندگان و هم به مصرف کنندگان منتقل کنیم.”

با این گفته، تعیین استانداردهای صنعت در فرهنگ های مختلف قهوه تخصصی در سراسر جهان می تواند دشوار باشد.

یکی از برجسته‌ترین نمونه‌ها انتقاد از چرخ طعم قهوه SCA Coffee Taster است. این منبع تا حد زیادی برای سلیقه غربی طراحی شده است به همین دلیل  متخصصان محلی قهوه در کشورهایی مانند تایوان و اندونزی به نوبه خود، شروع به توسعه منابع خود کرده اند.

قهوه تخصصی

چگونه می توانیم تفاوت های فرهنگی را در نظر بگیریم؟

تعاریف عینی قهوه تخصصی همیشه مهم باقی خواهد ماند. با این حال، برای تاجران و برشته‌کنندگان، جوآن توضیح می‌دهد که عوامل زیادی بر تصمیم‌گیری برای خرید تأثیر می‌گذارند.

در ردپیل با توجه به کیفیت دان سبز  و  متناسب با ذائقه ایرانی، لاین های تخصصی ارزشمندی را در دسترس مشتریان قرار داده ایم. قهوه های تخصصی ردپیل با مراجعه به لینک زیر قابل مشاهده و خرید هستند.

 

https://redpillroastery.com/product-category/eye-of-the-fly-coffee-collection/

او می‌گوید: «این به رابطه‌ای که از قبل با تهیه‌کننده وجود دارد، ارتباط زیادی دارد. این همچنین درباره جذابیت قهوه  است و ایجاد شراکت هایی که برای ما و شرکای ما در کشورهای تولیدکننده ارزش ایجاد می کند.»

در همین حال، پاتریک اشاره می‌کند که برخی از ویژگی‌های قابل اندازه‌گیری قهوه تخصصی اغلب به درد متخصصان صنعت در کشورهای تولیدکننده نمی‌خورد.

او می‌گوید: «اصطلاح «تخصص» را می‌توان به طرق مختلف تغییر داد. «اگر به درجه بندی دان  سبز  نگاه کنید، پیدا کردن قهوه هایی که در یک نمونه 350 گرمی فاقد دیفکت  اولیه هستند، دشوار است.

او می افزاید: «هنگامی که به استانداردهای SCA برای برشته کردن و دم آوری وریآدزیساتخزبهشتیثبزرخهسیتبزر توجه می کنیم، هیچ دستورالعمل مشخصی وجود ندارد. علاوه بر این، سلایق فرهنگی برای پروفایل های مختلف روست نیز  تعاریف شخصی قهوه تخصصی  را  تغییر می دهد و معنی میکند.

«اگر قهوه را با مشخصات روست  تیره تر برشته کنید، آیا  یک قهوه تخصصی دارید؟ پاتریک می‌گوید:   به این دلیل که پروفایل‌های برشته کاری  تیره‌تر هستند همیشه اجازه نمی‌دهند که ویژگی‌های ذاتی قهوه به خوبی بدرخشند.

روش های جدید برای تعریف قهوه تخصصی

اگر بخواهیم استانداردهای عینی و ذهنی را با هم ترکیب کنیم، می توانیم راه های دیگری را برای تعریف قهوه تخصصی در نظر بگیریم.

پاتریک پیشنهاد می کند که یک سیستم راهنمای ستاره میشلن برای سوخاری ها و کافی شاپ ها معرفی شود، که می تواند به طور مداوم به مصرف کنندگان اطلاع دهد که کدام مشاغل قهوه تخصصی سرو می کنند و همچنین کیفیت را در سراسر زنجیره ی تامین حفظ کنند.

با این حال، رویکردهایی مانند این می تواند به انحصار رایج قهوه تخصصی اضافه کند و به طور بالقوه مصرف کنندگان خاص را دورتر  کند.

جوآن می‌گوید: «ما باید فضایی را برای خواسته های  دیگر  بازار  و  سلایق گوناگون بگذاریم، تا بتوانیم ‌ معنای قهوه تخصصی را برای افراد مختلف نیز تعریف کنیم.

تصویری از  قهوه دمی

قهوه دمی

استانداردهای قابل اندازه گیری و تأیید در سطح صنعت برای رشد قهوه تخصصی – و همچنین انتظارات ما از صنعت بسیار مهم است.

اما با توجه به اینکه قهوه تخصصی در سرتاسر جهان محبوب‌تر می‌شود، باید در تعاریف خود چابک و انعطاف‌پذیر بمانیم  و درک کنیم که استانداردها چگونه در حال تغییر هستند.

پنوسنده: محمد صالحی

مقالات برشته کاری ردپیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *